Airflow Analyst Add-In > 操作ガイド Operation Guide > 解析プロジェクト Analysis Project
計算格子の作成後、必要に応じて、気流解析をより詳細に行うための条件設定を行います。
After creating a computational grid, set the conditions for more detailed airflow analysis as necessary.
プローブ格子点は、ソルバー実行時に全ステップの瞬間場データを収集する格子点です。
格子点ごとに"hist01.dat"のような名前のファイルが作成され、
無次元の経過時間、U、V、W値がテキスト形式で出力されます。
Probe grid points are for collecting instantaneous data of all steps while the solver is running.
A file with a name like "hist01.dat" is created for each grid point,
and then non-dimensional elapsed time, U, V, and W values are output in text format.
レイヤー指定と格子インデックス指定により、プローブ格子点を合計25個まで登録できます。
登録数が上限を超える場合は、レイヤー指定が先に登録されます。
登録数に係わらず、ファイルは25個全て作成されますが、これは仕様です。
Up to a total of 25 points can be registered by specifying a layer and grid indexes.
If the number of points exceeds the upper limit, the points by layer will be registered first.
Regardless of the number of them, all 25 files will be created. This is by design.
リボンの解析タブの計算格子グループにある [格子オプション > プローブ格子点]をクリックすると、 プローブ格子点ダイアログボックスが表示されます。
On the Analysis tab on the ribbon, in the Grid group, click [Grid Options > Probe Grid Points] to open the Probe Grid Points dialog box.
プローブ格子点の機能を有効にする場合は、このチェックボックスをオンにします。
Select this checkbox to enable the function of probe grid points.
プローブ格子点をシーン上に表示する場合は、このチェックボックスをオンにします。
Select this checkbox to draw probe grid points on the scene.
プローブ格子点ダイアログボックスのレイヤー指定タブで、 レイヤーによるプローブ格子点設定を行います。 選択したポイントレイヤーのフィーチャの最寄格子点が、プローブ格子点として登録されます。
In the Probe Grid Points dialog box, on the By Layers tab, edit the settings of the probe grid point by layer. The nearest grid points of features in the selected point layer are registered as probe grid points.
プローブ地点を示すポイントレイヤーを選択します。
Select a point layer including probe points.
地点名を示すフィールドを指定します。出力ファイル名に地点名が付与されます。
Select a point name field. The names will be added to each output file name.
選択したレイヤーが2Dの場合は、点のZ座標(高さ)を示すフィールドを指定してください。
If the selected layer is 2D, select the field including the Z coordinates (height) of the points.
フィールド(Z)が絶対高度を示すのか、地上高を示すのかを選択します。
Select whether [Field (Z)] includes altitudes or ground heights.
プローブ格子点ダイアログボックスの格子点指定タブで、 インデックスによる格子点設定を行います。
In the Probe Grid Points dialog box, on the By Grid Index tab, edit the settings of the probe grid point by grid indexes.
テーブルに行を追加する際は、*印の行に値を入力します。 行を削除する際は、行のヘッダーをクリックして選択し、Deleteキーを押下します。
To add a row to the table, enter the values in the row marked with *. To delete rows, click the row headers to select them and press the Delete key.
プローブ格子点のインデックス番号を0始まりで入力します。
(注)ソルバー用の解析設定ファイル"para4.dat"には、この番号が1始まりで記載されます。
Enter the index numbers (starting from 0) of probe grid points.
(Note) In the analysis parameter file "para4.dat" for the solver, the numbers will be listed starting from 1.
プローブ格子点の地点名を入力します。 出力ファイル名にその地点名が付与されます。
Enter the names of probe grid points. The names will be added to each output file name.
シンボルタブで、 プローブ格子点をシーン上に表示する際の色やサイズなどを指定します。
On the Symbol tab, set the color and size to display probe grid points on the scene.
物体格子点は、個別に物体種別コードを設定された格子点です。
Object grid points are grid points to which object type codes are individually assigned.
リボンの解析タブの計算格子グループにある [格子オプション > 物体格子点]をクリックすると、 物体格子点ダイアログボックスが表示されます。
On the Analysis tab on the ribbon, in the Grid group, click [Grid Options > Object Grid Points] to open the Object Grid Points dialog box.
物体格子点の設定を有効にする場合は、このチェックボックスをオンにします。
Select this checkbox to enable the settings of object grid points.
物体格子点をシーン上に表示する場合は、このチェックボックスをオンにします。
Select this checkbox to draw object grid points on the scene.
物体格子点ダイアログボックスの物体格子点タブで、 物体格子点を個別に編集します。
In the Object Grid Points dialog box, on the Object Grid Points tab, edit the settings for each object grid point.
テーブルに行を追加する際は、*印の行に値を入力します。 行を削除する際は、行のヘッダーをクリックして選択し、Deleteキーを押下します。
To add a row to the table, enter the values in the row marked with *. To delete rows, click the row headers to select them and press the Delete key.
格子点のインデックス番号を入力します。
Enter the index numbers of each grid point.
物体種別コードを整数で入力します。(障害物の場合は"1")
Enter the numerical object type codes for each grid point. ("1" for obstacles)
シンボルタブで、 物体格子点をシーン上に表示する際の点の色やサイズなどを指定します。
On the Symbol tab, set the point color and size to display object grid points on the scene.
風洞実験では、建物が立ち並ぶ市街地の乱れた流入風を模擬するため、
モデルの手前の床面にラフネス・ブロックと呼ばれる物体を配置することがあります。
Airflow Analystにおいても、そのような状況を再現するため、
障害物となる格子点を指定することでラフネス・ブロックを配置できます。
In a wind tunnel experiment, objects called roughness blocks may be placed on the floor in front of the models
to simulate turbulent inflow wind in an urban area with buildings.
As for Airflow Analyst, to reproduce such a situation,
you can place roughness blocks by specifying grid points that are obstacles.
リボンの解析タブの計算格子グループにある [格子オプション > ラフネス・ブロック]をクリックすると、 ラフネス・ブロックダイアログボックスが表示されます。
On the Analysis tab on the ribbon, in the Grid group, click [Grid Options > Roughness Blocks] to open the Roughness Blocks dialog box.
ラフネス・ブロックの機能を有効にする場合は、このチェックボックスをオンにします。
Select this checkbox to enable the function of roughness blocks.
ラフネス・ブロックをシーン上に表示する場合は、このチェックボックスをオンにします。
Select this checkbox to draw roughness blocks on the scene.
ラフネス・ブロックダイアログボックスのブロックタブで、 ラフネス・ブロックの設定を編集します。
In the Roughness Blocks dialog box, on the Block tab, edit the settings of roughness blocks.
1つのブロックを構成する格子点数を指定します。
Enter the number of grid points that make up one block.
ブロックを配置する間隔を指定します。
Enter the interval to place blocks.
格子内でブロックを配置する範囲を指定します。
Specify the range to place blocks in the grid.
このチェックボックスをオンにすると、格子のサイズや[まで]に係わらず、範囲を最後の点までとします。
When this checkbox is selected, the range will be up to the last point regardless of the grid size or [To].
ラフネス・ブロックの物体種別コードを指定します。 (選択肢は「1:障害物」のみです。)
Select the object type code of the roughness block. (The choice is "1:Obstacle" only.)
テーブルで選択された行のラフネス・ブロック設定を削除します。
Delete the roughness block setting of a selected row in the table.
新規ラフネス・ブロック設定をテーブルに追加します。
Add a new roughness block setting to the table.
テーブルで選択された行のラフネス・ブロック設定を複製します。
Copy the roughness block setting of a selected row in the table.
テーブルの行をクリックして選択すると、左欄でそのラフネス・ブロックを編集できます。
新しいラフネス・ブロックを追加する場合は、*印の行を選択して編集し、[追加]をクリックしてください。
既存のラフネス・ブロックを削除する場合は、行を選択してDeleteキーを押下するか、[削除]をクリックしてください。
Click a row in the table to select it, and edit its roughness block settings on the left side.
To add a new roughness block, select the row marked * and edit it, then click [Add].
To delete an existing roughness block, select the row and press the Delete key or click [Delete].
シンボルタブで、 ラフネス・ブロックをシーン上に表示する際の点の色やサイズなどを指定します。
On the Symbol tab, set the point color and size to display roughness blocks on the scene.
ソルバーでの計算を安定させるため、一時的に計算格子の流出口側に平坦な格子を付加することができます。 この「袖領域メッシュ」はソルバーの自動処理によって作成され、解析結果データからは除去されて出力されます。
To stabilize the computation by the solver, a flat temporary mesh can be added to the outlet side of the computational grid. This "sleeve area mesh" is created by automatic processing of the solver, and it is removed from the analysis result data when outputting.
リボンの解析タブの計算格子グループにある [格子オプション > 袖領域]をクリックすると、 袖領域ダイアログボックスが表示されます。
On the Analysis tab on the ribbon, in the Computational Grid group, click [Grid Options > Sleeve Area] to open the Sleeve Area dialog box.
計算格子の流出口側に付加する袖領域メッシュのサイズを指定します。
通常は、デフォルト値を使用します。
([格子点数]=10、[格子間隔増加率]=1.3)
計算が途中で発散する場合は、これらの値を増加させることで発散を抑制できることがあります。
Enter the sleeve area mesh size on the outlet side of the computational grid.
Normally, use the default values.
([Number of sleeve meshes]=10, [Sleeve parameter]=1.3)
If the computation diverges in the middle, divergence can be suppressed by increasing these values.
リボンの解析タブの計算格子グループにある [格子オプション > 格子線出力]をクリックすると、 表示中の格子線をポリライン・シェープファイルとして出力できます。
On the Analysis tab on the ribbon, in the Grid group, click [Grid Options > Export Grid Lines] to export displayed grid lines to a polyline shapefile.